Onkyo TX-NR609

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 39 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Onkyo TX-NR609 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,9

Rinaldooo 31-08-2016

uitstekende service van Onkyo

Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

Product als occasion aangeschaft. Ook bij mij het bekende en hier reeds veel beschreven probleem. Vermoedelijk had de Onkyo hier al last van voordat ik hem kocht. Werd ineens steeds erger en van een op andere dag helemaal geen geluid meer. Onkyo via de website gecontacteerd. Door middel van productcode werd duidelijk dat mijn uitvoering naar mijn verwachting tot de 'beruchte' probleemserie behoorde. Een paar dagen later stond er al een chauffeur voor de deur om een stevige doos af te leveren waar ik de Onkyo in op kon sturen. Na verzending had ik de Onkyo boven verwachting al binnen een paar weken retour vanuit zuid Duitsland waar het service center zit. Alles functioneert weer naar behoren. Wat een geweldige service! Daar kunnen veel bedrijven nog wat van leren! Inmiddels het apparaat 2,5 jaar in bezit waarvan een jaar na reparatie. Onberispelijke topkwaliteit samen met H&K 5.1 set. Mede gezien de uitstekende service ervaring zal een toekomstige opvolger waarschijnlijk ook weer een Onkyo zijn.

Pluspunten

• Automatische kalibratie
  • Prijs kwaliteit
  • Topservice Onkyo
  • veel instel/afstel mog.

Minpunten

• bekende audio prob
  • vrij groot apparaat

Willem 15-12-2016

Hallo allemaal, aangemeld en na 2 dagen kreeg ik een mooie doos thuis gestuurd, met verpakkingsmateriaal en met UPS verzendings sticker, opgestuurd naar zuid Duitsland en na 1 1/2 week kreeg ik de Onkyo TX-NR609 weer netjes gerepareerd en zonder extra kosten weer thuisgestuurd. Top service Onkyo

Willem 24-11-2016

Hallo Rinaldooo, ik heb sinds kort het zelfde euvel. ook die van mij valt onder de garantie, die verlengd is tot 31 december 2018, als het goed is krijg ik ook een verpakking thuisgestuurd en hoop dat ik net zo te spreken ben als jij. Was/is altijd een prima apparaat, met een schitterend geluid. kortom bedank voor je review, heb ik veel aan gehad.

Roland van Alphen 20-07-2015
Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

Inmiddels is het wel bekend dat er heel veel bezitters zijn met legio klachten over o.a. dit type deze receiver. Wellicht interessant te melden dat de garantietermijn voor alle HDMI audio en netwerkklachten door Onkyo is verlengd tot 31 december 2018! Zie voor verdere gegevens deze link:http://www.onkyo.nl, klik vervolgens rechtsboven op "You never walk alone ...". Vervolgens kom je op een pagina om te checken of het serienummer van je receiver in de range voorkomt die voor gratis reparatie in aanmerking komt. Zo ja, vul je al je gegevens in en krijg je van Onkyo een gefrankeerde doos met adreslabel thuis gezonden!

hassebasie 20-09-2015

Beste Roland,
Bedankt voor je tip! Ik heb sinds kort ook geen geluid meer en heb na jouw tip de reciever aangemeld voor het reparatieprogramma.

Jan-Ernst 15-10-2015

Bedankt voor deze tip, heb mijn apparaat net aangemeld. De TX-NR609 valt regelmatig weg met geluid, dus zal niet lang duren voor er helemaal geen geluid meer uitkomt. Sinds 2012 veel plezier gehad aan deze Onkyo maar het wegvallen van het geluid als je tv kijkt begint irritant te worden. Hopelijk is het snel verholpen.

Patjedia 20-10-2015

Bedankt voor de tip!!!
Ik heb hem ook zojuist aangemeld na 2 mnd zonder geluid haha

Snoekie63 03-03-2015
Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

Heb 'm nu zo'n 3 jaar.Na 6 weken een hinderlijke ruis op de centerspeaker en de rechter achterspeaker.Terug naar de dealer en het apparaat 7 weken kwijt geweest.Slechte zaak servicecenter Onkyo.Geluidkaart vervangen,geloof ik.Daarna geen problemen meer gehad.Ik gebruik een set Translator Stylus One speakers als mainspeakers.De center en achterspeakers en active subwoofer zijn van het merk Klipsch.Fijne combinatie.Ik hoop er nog lang van te mogen genieten en meer geluk te hebben dan de meeste mensen uit deze reviews.Al weet ik wel dat een evt volgende receiver een Denon wordt.

Roland van Alphen 21-09-2015

Gewoon direct met Onkyo regelen. Laat CE repair links liggen met hun uitlatingen ... Zie mijn review.

Snoekie63 21-06-2015

Sinds een paar weken geen geluid bij opstarten van de receiver wanneer ie nog koud is.Na 2 of 3x opnieuw in/ uitschakelen doet ie het weer.Als ie het eenmaal doet dan blijft ie normaal werken.Als de klacht zich voordoet dan zijn de luidsprekericoontjes op het display ook niet zichtbaar.
Heb contact opgenomen met CE-repair in Mijdrecht.Waarschijnlijk Hdmi-bord defect.Ik moet hem op hun advies ter reparatie aanbieden en voor dit Onkyomodel is er een coulanceregeling met Onkyo,ook al is de garantie verlopen.Indien het het Hdmi-bord betreft wordt de receiver gratis gerepareerd omdat hier toch wel sprake is van een veelvuldige klacht.In andere gevallen worden reparatiekosten in rekening gebracht.Wanneer de kosten in zo'n geval boven de 75,-euro uitkomen wordt er van tevoren contact opgenomen met de klant.Die kan dan beslissen wat te doen,repareren of niet repareren.Zo werd mij verteld door de medewerkster van CE-repair.
Op zich niks mis mee,denk ik.Mijn receiver gaat binnenkort dus voor de 2e x naar Mijdrecht en we zien wel wat het wordt.Indien hij niet te repareren is of de kosten te hoog zijn ga ik serieus kijken naar de Denon X3100.

Snoekie63 02-08-2015

Na 4 weken bericht dat mijn Onkyo receiver weer in orde is.Volgens de reparatiebon het hdmi bord vervangen is door een nieuwe.Geen kosten aan verbonden.Apparaat werkt nu weer goed.Hopelijk gaat ie nu 10 jaar zonder problemen mee.

Roland van Alphen 21-09-2015

Oops, was al geregeld dus ... ;)

Pieter van Dommelen 02-11-2014
Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

Prima receiver tot hij gisteren kapot ging.(geen geluid en internet connectie) Ook na 1,5 jaar dienst gedaan te hebben.
Nu aangemeld via de site van Onkyo. Er is een speciale link voor het reparatie van deze toestellen, met hetzelfde probleem. Nu maar afwachten hoe lang het gaat duren. Ze komen hem ophalen, word vervolgt.
Had meer verwacht van dit toestel en merk!! Dus duurzaamheid een dikke onvoldoende.

dave rend 04-11-2014

Reparatie duurde bij mij 6 dagen incl. weekend. Donderdag opgehaald en dinsdag weer geleverd. Mijn 609 werkt weer als vanouds!

sduizer 22-10-2014
Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

Ik he de Onkyo TX-NR609 2 jaar in bezit. Na 2 jaar (nog net binnen garantie) had ik het bekende problem met het HDMI switching board. Deze is gratis vervangen. Bij elkaar duurde de reparatie 3 maanden. Ik heb de versterker nu weer ongeveer 6 maanden en hezelfde euvel begint weer langzaamaan te ontstaan. BD/DVD HDMI ingang ziet geen signal. Ook niet met een andere HDMI kabel. Het is gewoon wachten tot het HDMI board weer opnieuw uitvalt. Heel erg jammer, maar ook voor mij geen Onkyo meer.

Roland van Alphen 20-07-2015

Garantietermijn voor deze klacht is door Onkyo verlengd tot 31 december 2018! Zie mijn review ...

Korfjes 12-05-2014
Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

December 2011 gekocht, op zich prima apparaat. Gebruiksgemak kan veel beter, maar daar ben ik aan gewend. Mijn vrouw kan er niet aan wennen. Maar nu is er geen geluid meer, reset e.d. hebben geen effect. Dit diende zich een paar week geleden al aan, door soms wel en soms geen geluidsweergave. Sinds vandaag is er geen leven meer te krijgen in enig geluid uit de boxen.

Garantie voorbij, dus ik ben benieuwd wat ik van de leverancier (MediaMarkt) ga vernemen. De rest van de reacties geven mij het gevoel dat dit blijkbaar een "bekend" probleem is. Ik had er duidelijk meer van verwacht.

suter1962 15-05-2014

Had hetzelfde probleem. Kontakt gezocht met
CE Repair
Nijverheidsweg 19e
3641RP Mijdrecht
Tel.: 088 - 3425200
mijdrecht@cerepair.nl
Deze Onkyo repair shop wist mij te vertellen dat dit een bekend probleem is. Mijn 609 is gratis gerepareerd.

a34uall 27-04-2014
Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

gekocht in februari 2012 en niet eens intensief gebruikt.
Gisteren bij aanzetten totaal géén geluid meer. Bij zoeken op internet blijkt dat de HDMI aansluiting problemen geeft door oververhitting...dat wordt dus een gratis reparatie(EIS)!!!

siretrasher 22-11-2013
Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

2 jaar garantie, na precies 2 jaar en 2 maanden viel deze uit (Geen geluid meer).
Schijnt bij veel onkyo TX-NR apparaten te gebeuren dat net na 2jaar het apparaat het niet meer doet. Op de support site van Onkyo wordt niet ingegaan op dit probleem. Zeer slechte service.
Achteraf begon get probleem al een beetje toen deze niet meer goed het menu op het scherm liet zien, en andere uitvalverschijnselen begon te vertonen. Heb dik 700 euro voor dit apparaat neergeteld. Eigenlijk nooit echt tevreden geweest over het 7.2 surround geluid (met goede speakers). Ik stap nu over op de Denon X2000 of X3000.

Het apparaat laat zich gemakkelijk installeren met een meegeleverde microfoon.
Het verdient aanbeveling om daarna nog wel even het volume aan te passen aan je eigen wensen.
Mooi apparaat met een handige app. Echter in de praktijk gebruik je de app maar weinig omdat je toch eerst het apparaat aan moet zetten met de hand en dat je dan feitelijk al of voor de receiver staat of de afstandsbediening in de handen hebt.
Het geluid vond ik matig. Stereo is prima , maar het surround effect viel mij persoonlijk tegen.

D.M.de Wee 06-02-2014

Ik heb precies dezelfde ervaring doch na dit gemeld te hebben bij mijn leverancier (FOKA Rotterdam) is het apparaat teruggestuurd naar Onkyo - reparatie en heb ik een vervangend apparaat ONKYO - TX-NR616 gekregen (gratis).
Het vervangende apparaat mocht ik houden.
Vervelende ervaring doch goed opgelost.

Anoniem 27-03-2014

Hoi Siretrasher,ik las jouw review en dit weerhoudt mij er toch van om deze onkyo aan te gaan schaffen.Terwijl op What`s hifi deze surround reciever de hemel in wordt geprezen.(5 sterren)zowel in stereo geluid als tevens surround.Ik ben zelf in het bezit van een denon niet dat hij perse weg moet maar ik ben een audiofiel dus ik ben constant bezig met recievers en speakers.Mvg Tino.

a34uall 27-04-2014

Bij mij idem dito...gekocht in februari 2012 nog nauwelijks gebruikt en bij thuiskomst na vakantie totaal geen geluid meer!
Morgen even bellen met de verkoper en eis een gratis reparatie!!! te gek voor woorden!

SlaafVanDeStaat 07-11-2013
Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

Top geluid. Veel mogelijkheden en gemakkelijk te bedienen (zolang het apparaat werkt). Vanaf begin af aan schakelt het apparaat uit om vervolgens meteen weer aan te springen. Na verloop van tijd viel het display uit. Reset van het apparaat verhielp dit euvel. Internet verbinding hangt regelmatig waardoor je streaming audio niet meer werkt. Wederom resetten verhelpt het euvel (tijdelijk). Afgelopen week viel de output van audio helemaal uit.

Gelukkig heb ik nog een paar weken garantie en is het apparaat exact op tijd ingestort. Eens kijken hoe de service van Onkyo is. Wel weer balen dat ik mijn receiver een aantal weken ga missen.

SlaafVanDeStaat 07-02-2014

Na 10 weken heb ik eindelijk mijn vervangende versterker gekregen......en gloednieuwe TX-NR626.

Laten we hopen dat deze versterker langer meegaat. Service om een nieuwe te leveren is goed. Wachttijd van 10 weken is natuurlijk helemaal niet om over naar huis te schrijven.

SlaafVanDeStaat 03-01-2014

Na bijna 2 maanden wachten blijken de onderdelen niet meer leverbaar te zijn. Er wordt nu een nieuwe Onkyo geleverd.

Als ik de reacties hier en op overige site lees over het uitvallen van HDMI en over de kwaliteit van de Onkyo versterkers, krijg ik hier geen warm gevoel van.

Ook is 2 maanden wachten op een reparatie is natuurlijk waanzinnig. Voor mij is dit de voorlopig de eerste maar ook tevens het laatste Onkyo product.

Disselk 30-03-2013
Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

De receiver ging na 7 maanden stuk. Sloeg vanzelf af. Bij Correct werd het apparaat opgestuurd. Na 4 weken bleken de onderdelen nog steeds niet binnen te zijn. Mocht uiteindelijk een ander apparaat uitzoeken. De service van Onkyo laat te wensen over. Het apparaat gaf ook een hinderlijke ruis. Heb nu gekozen voor een Denon avr 2113. Deze geeft in Ier geval geen ruis.

Eerenbeemd 01-01-2013
Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

Prima receiver. Gekocht via hificorner in combinatie met een 5.1 set van Boston Acoustics. Niks te klagen vooralsnog en werkt zonder problemen met andere apparaten, met name van Samsung.

mark198318568 21-06-2012
Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

Gode receiver, alleen geeft de onkyo receiver veel problemen met het HDMI switch board (zoek hier maar is op google). Ik heb er al 2 onkyo receivers kapot door gehad. Voor mij nooit meer onkyo!!

Azrael10 08-07-2012

Bij marantz en denon zijn dezelfde problemen met het hdmi board, dus om nou te zeggen"nooit meer onkyo" is wel erg kort door de bocht.

Gr. Rob.

Libby1970 14-06-2012
Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

gisteren de onkyo terug gehad hdmi kaart was kapot is vervangen vandaag is hij weer op gehaald liep weer vast hij wou de kon de hdmi niet opstarten. vertrouwen in onkyo is weg hoef hem niet meer.

Libby1970 10-06-2012
Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

was blij met de aankoop .geluid is prima en bediening makelijk.Naar een paar maanden begon hij vast te lopen geen beeld en geluid meer van de tv die over de onkyo loopt. Het werdt steed erger. als je beeld wilde hebben moest eerst de stekker uit de onkyo harde restet noem ik het maar.Probleem gemeld bij onkyo. die wilde alleen maar helpen als ik de klacht omschreef in het duist of engels.En dat vind ik waardeloos. hij is nu al 1,5 maand weg voor reparatie via de dealer waar ik hem gekocht heb. Voor mij geen onkyo meer zo gauw hij erug is mag de dealer hem houden en dan koop ik NAD.

HereIsTom 16-06-2012

Ik heb hetzelfde probleem gehad, heb nu alweer een tijdje de Pioneer VSX-921 en die werkt perfect zonder problemen!

andre195 18-03-2012
Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

2 maanden geleden in combinatie met de Onbyo BD-SP809 voor €. 795,00 kunnen kopen er er nog geen moment spijt van gehad.

Instelling via microfoon is niet gelukt (kreeg steeds de melding (Speaker Detect Error ook met de subwoofer half open), maar handmatig uurtje bezig geweest (zonder teveel de handleiding te gebruiken)heb hier de harman Kardon HKTS60 (voor €615,00) op aangesloten en het geluid is perfect..

Duurzaamheid moet nog blijken.

Voor mij zeker een aanrader, ga hier veel plezier aan beleven.

ivo3 17-03-2012
Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

Hallo,ik heb deze receiver nu een paar dagen,naar aanleiding van al deze revieuws ben ik over gegaan tot kopen.
De receiver is tot nog toe ongeveer 415 euro wat ik te duur vindt,gelukkig heb ik hem voor 230 euro kunnen kopen bij een faiilsementsverkoop.
Aansluiten en installeren met de harman kardon speakers was zo gepiept en afgesteld met audyssey.
Welnu het geluid is iets zuiverder dan mijn 4jaar oude pioneer van toen 250 euro en verder zijn de aansluitingen erg gemakkelijk.
Dat in deze revieuws de meesten zo erg anthousiast zijn kan ik enigzins begrijpen,ik had er zelf iets meer van verwacht,maar misschien ligt het wel aan mijn speakers.

ivo3 06-04-2012

update.

ik wil even wat rechtzetten,ik heb afgesteld met audyssey,maar kijk ik via de tv naar de afstellingen dan kloppen er toch wat dingen niet zoals de afstand van de linker en rechter speaker en is de frequentie ook niet optimaal,welnu heb ik alles handmatig ingesteld en krijg nu een verbluffend resultaat zuiver,krachtig en vol geluid ook mede door de dynamic op light te zetten,wat een Power.

Arjan152 13-02-2012
Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

Sinds een paar dagen in het bezit. Het geluid wat eruit komt is fantastisch. Ik hoor nu dingen die ik eerder niet hoorde met mijn oude Sony set.

Inmiddels alle apparatuur aangesloten en dan werkt het prima. Helaas is het nog niet gelukt om met de Onkyo afstandbediening alle andere apparaten over te nemen.

De receiver is aangesloten op Boston Acoustics xs 5.1 set en ik denk dat de buren niet blij worden van deze combinatie. Het geluid is nu overweldigend en zo zuiver.

Minpuntje vindt ik dat de "Mode" knoppen op de receiver niet verlicht is. Gelukkig staat dit wel op het display.

Een aanrader voor een apparaat dat nog geen 400 euro heeft gekost.

HereIsTom 15-02-2012

Nog geen 400 euro, waar heb je 'm dan gekocht?

w78 02-02-2012
Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

Heb deze receiver nu een paar dagen en als ik het moest zeggen met een woord: Fantastisch!

De geluidskwaliteit van deze receiver is echt goed. Ik dacht mijn oude JVC receiver al goed klonk. Dan viel die echt in het niets bij deze.

Het geluid is heel warm en de bastonen zijn goed strak. Daar had ik bij mijn oude receiver nogal wat uitdagingen mee. Ook de THX optie is een meerwaarde.
De details die ik nu hoort, hoorde ik vroeger niet.

Instellen vereist wat tijd en vaardigheid, maar het voordeel is dan ook dat je hem precies zo in kunt stellen zoals jij het wil. Is voor mij geen nadeel.

Wel een klein nadeeltje is dat het niet altijd intuitief is, maar met de handleiding erbij kom je een heel eind.

Voor het geld dat hij mij gekost heeft is het echt het beste wat je zo'n beetje kunt kopen.

Kwaliteit kan ik nog niet echt iets over zeggen, maar hij geeft me niet de indruk dat hij gammel gebouwd is en dat dat wel goed zit. Alles voelt goed en degelijk aan.

ciat49 02-02-2012
Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

ik heb hem nu 1 week gebruikt.Geluid betreft vind ik heel goed.Aansluitingen betreft ,heeft die alles wat nodig is.Vormgeving betreft minder.Wie weet ,waarom ik geen bas geluid vanuit mijn subwoofers krijg als ik hem op pure audio zet.? svp reactie.
verder vind ik prijs kwaliteits verhouding uitstekend..

dennis_101 28-02-2012

pure audio is, wat het zegt pure stereo geluid. niets aangepast met treble bass etc:

dus word de "extra" bass uitgeschakeld.

kleine hint, koop bij deze mooie reciever kwaliteits luidsprekers, dan wil je de subwoofer er niet eens meer bij aan hebben.

gr dennis

lorinhob 23-02-2012

volgens mij werk alleen de linker en rechter voorspeaker als je hem op pure audio zet. De rest zet hij uit...Een optie die niemand gebruikt volgens mij....

talie79 22-01-2012
Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

Nu een twee dagen in gebruik.
Ik heb hem voor 360 euro kunnen kopen zeker geen spijt van tot nu toe.
Aansluiten ging super makkelijk allemaal volgen en knallen maar.
Nu nog alles eens uitzoeken maar nu al geen spijt.
Stukken beter als me voorganger kenwood 8090 zoiets.
Met de boxen van harman kardon hkts11 super geluid.

hannes1980 24-01-2012

waar heb je deze voor 360 gekocht?

ciat49 04-02-2012

hoi talie79.
Heb jij ook 5.1 luidspreker.?
als je op puur auidio,direct of op THX zet krijg je ook bas geluid uit subwoofer.?
bij mij lhet lukt maar niet .heb je enige idee wat ik verkeerd doe..
grt.

robmos 05-02-2012

Hoi

Waar heb je hem voor die prijs gekocht?

groetjes
rob
alvast bedankt

Bert N1287 25-02-2012

Een Onkyo TX-NR609 voor 360 euro ?!

Die wil ik ook wel. Waar kun je die kopen voor die prijs?

Bert

blastaway 30-01-2012

Jammer, te laat. Ik had hem ook willen hebben. :-(

Student1987 27-01-2012

Bij de mediamarkt bij Amsterdam Bijlmer Arena zijn de zilveren en de zwarte nu 369 euro, alleen nog dit weekend! Ze zijn echter niet op voorraad, maar je kan hem wel alvast voor deze prijs kopen.

Bij de mediamarkt in Utrecht is de zwarte 385...

can 62 25-01-2012

waar heb jij voor €360,- gekocht.?
Verder,heeft iemand met zone2 ervaring.?
ciat

VampireSK 31-01-2012

Hallo,

Waar heb je hem gekocht?

Mvrg,

DirkJanB 16-01-2012
Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

Een geweldig krachtig geluid, inderdaad wat moeilijk te lezen knoppen maar de internet mogelijkheden bevallen me prima! Meestal speelt hij vele uren Spotify probleemloos door. Zo nu en dan hapert internet wel eens maar daar kan de reciever niets aan doen.
Ik ben een tevreden mens! en ben blij met de keuze voor € 375.-- gekocht bij Correct electronics Rotterdam
(online)

Jasper-R 21-01-2012

DirkJanB,
Ben even benieuwd, was dit (€375) een aanbieding? Wanneer ik sorteer op prijs, starten deze met €439, ook bij Correct.
Groet, JasperR

Student1987 27-01-2012

Jasper-R,

Sinds vorige week zijn ze weer duurder geworden in de winkels.. Maar dit weekend zijn ze bij de mediamarkt flink goedkoper. Bij de mediamarkt bij Amsterdam Bijlmer Arena heb ik er een gekocht voor 369. zowel zwart als zilver, alleen ze zijn niet op voorraad dus je moet even geduld hebben met afhalen.
Bij de mediamarkt in Utrecht was de zwarte 385.

DavidG 08-01-2012
Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

Goede AV-receiver met zeer ruime instel- en aansluitmogelijheden.
Aansluitingen degelijk en doordacht uitgevoerd. Snelle installatie en callibratie van de speakers. Goed geluid, zeker gezien de prijs.
Enige echte min zijn de bediening van het frontpaneel en de instelmogelijkheden voor Spotify/internet-radio via TV-scherm of iPhone-app.
Bedieningspaneel (zwarte uitvoering) is praktisch onleesbaar, bron-knoppen zijn onverlicht wat leidt tot verkeerde bronkeuze. Ook de zone-2 knop is hierdoor zo ingeschakeld en dat is een echte ontwerpfout want de versterker blijft zo onmerkbaar aan (stroom/hitte), ook nadat je deze via de hoofdschakelaar uit hebt geschakeld. Een ander probleem is de instabiliteit van de Net-functie (DLNA/Spotify/Internet-radio) welke via het TV-scherm loopt. Deze werkt erg traag, is niet intuïtief, en qua software niet in lijn met de bijbehorende app's. Ook bleef het systeem geregeld hangen waarna uit/aanzetten nodig bleek. Waarschijnlijk het kenmerk van een eerste generatie product op dit gebied.
Stuur daarom Spotify/internet-radio nu rechtstreeks vanuit mijn iPhone via Airport-express aan dus daarvoor had ik deze receiver niet nodig gehad. Wellicht was de Yamaha RX-V671 dan een betere keuze geweest.
Op een rijtje:
+ prijs/kwaliteit
+ aansluit- en instelmogelijkheden
+ installatie
+ geluid
- gebruikersinterface voor Net-functies
- bediening frontpaneel
- instabiliteit software
- functionaliteit bijbehorende app's komt niet overeen met die van receiver (Spotify ontbreekt als keuze op de app).

DavidG 14-01-2012

Beste LG-Boy.
Ik gebruik de laatste firmware/app's dus daaraan zal het niet liggen. ook de connecties met de TV zijn snel (HDMI 1.4a) dus ook daaraan kan het niet liggen. Het lastige is dat je voor het bedienen van de Onkyo vanaf de IPhone/IPad de TV aan moet hebben staan en verder dat sommige functies op de Onkyo nog niet ondersteund worden op de bijbehorende app's en zoals gezegd ontbreekt de keuze voor Spotify op de app. Je moet de gewone afstandsbediening bij de hand blijven houden. Misschien ben ik wat veeleisend maar als je het gemak en intuïtieve van de iPhone/iPad i.c.m. de Airport express gewend bent is de bediening van de Onkyo wat de Net-functies betreft een behoorlijke stap terug. Maar de Onkyo blijft natuurlijk in de eerste plaats een (prima) receiver en ik mag wellicht voor dat geld geen wonderen verwachten. Ik beschouw de Onkyo wat de Net-mogelijkheden betreft dan ook meer als een leuke extra die bij nieuwe firmware of in een nieuwe generatie Net-receivers verbeterd wordt.

cbdekleijn 30-01-2012

Download bijv voor de iPad in de app store de remote voor deze nr609 en het word vele malen makkelijker

Testpino 11-01-2012

Hallo,

Ik herken de softwareproblemen niet die je beschrijft.
Heb je wel de upgrade uitgevoerd?

Ik heb zelf de zilverkleurige versie genomen, precies om die reden dat de tekst anders slecht leesbaar is.

Ook de app op iPhone en Android werkt bij mij wel zonder problemen.

dens70 06-01-2012
Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

Geweldig apparaat! Zeker gezien de prijs van 449 (Correct). Aansluiten fluitje van een cent, daarna alles instellen is wat meer werk maar dat komt vooral door de vele mogelijkheden dus dat is geen minpunt van het apparaat.

Audessey werkt super! 'antenne' aansluiten en 1 druk op de knop en de meest ideale speakerinstellingen worden opgeslagen. Dit doe je op 3 luisterpunten (of op 1 indien gewenst). Na deze aanpassingen klinkt alles helemaal super.

1 minpunt: de kleine en slecht zichtbare priegelknopjes op de receiver zelf. De knoppen zijn niet verlicht (behalve de volumeknop). Echter ik bedien alles met de afstandsbediening en het On Screen Display op de TV dus dit is voor mij geen groot minpunt.

Voor deze prijs is er volgens mij niets beters te koop.

Ds te V 29-01-2012

Het is zeker een geweldig ding. Heb m nu ook een paar maanden in huis. Optimale prijs kwal verhouding.
Denk wel dat een Marantz 5006 een warmer geluid geeft. Heb deze zelf ook overwogen, echter prijsverschil is groot.

mvgr Ds

LC3101 06-01-2012

Hallo dens70,
Is er hoorbaar verschil met de THX-functie? Ben nog aan t oriënteren welk merk receiver te kopen. Onkyo heeft THX wat toch kwaliteit biedt, maar men zegt dat Marantz een warmer geluid heeft.
Wat vind jij?

ciat49 04-02-2012

hoi,
Aangezien dat je alles geprobeerd hebt,kan ik misschien een vraag stellen.
Namelijk bij het wil maar niet lukken om bas geluid via mijn subwoofer te krijgen als ik hem op pure audio,direct of op THX zet.weet jij mischien wat ik verkeerd doe.
Ik heb 5.1 sytem van harman kardon.
svp reactie.

dens70 16-01-2012

LC3101
06-01-2012 Hallo dens70,
Wat vind jij?

Hallo LC3101

Ja, ik hoor duidelijk verschil met THX! Marantz klinkt echter ook lekker maar ik vond Onkyo beter klinken. Is natuurlijk wel een kwestie van smaak maar vooral ook instellingen. Let ook op de afstellingen als je in een winkel gaat vergelijken. Succes met de keuze!

joeyZW 20-12-2011
Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

Goeie av receiver van onkyo veel mogelijkheden heb em nou paar dagen combinatie met harman kardon hkts 30bq met 2 subwoofers love it zou niks anders wille.aangeschaft vanwege thx en 7.2 mogelijkheid wat zeer goed geluid geeft audyssey heb ik geprobeerd maar raad ik af geluid klinkt hol en subwoofers hoor je niet meer.een nadeel is dat de receiver veel te heet wordt als je em lang hard aan hebt voetjes van de dvd speler smolten bijna en staat gewoon in open kast.verder geen problemen tot nu toe.ga niet alles een 10 geven weet dat er betere zijn maar dan betaal je ook het dubble

T-Men 19-12-2011
Geschreven voor: Onkyo TX-NR609

Lang getwijfeld tussen een DLNA receiver met Apple airplay of de onkyo TX NR-609 met een eigen app en Spotify . Uiteindelijk gaf de prijs van de onkyo de doorslag. Voor een receiver onder 400 euro heeft deze receiver een uitstekende prijs kwaliteit verhouding. De app werkt prima, de android versie is wel beter dan de Apple IOS, bij de Apple app is spotify niet op te starten(?) Mijn boxen (JBL) blijken over een stuk meer kwaliteit te beschikken dan dat ik voor mogelijk hield! Dankzij genoeg HDMI ingangen komen al mijn apparaten (Ziggo Hd recorder, Mediaplayer, Xbox, PC) goed tot hun recht. Maar gelukkig beschikt de receiver ook over een push trough functie, zodoende is het mogelijk alleen je tv te gebruiken terwijl de receiver standby staat. Ik gebruik alle apparaten icm een logitech harmony one afstandbediening, het instellen hiervan was wel even een puzzel maar werkt nu naar tevredenheid. Ik ben verbaasd over de geluidskwaliteit van spotify over de receiver, had het niet zo goed verwacht! Kortom, zeer tevreden.